Perkataan
"matematik"
berasal daripada perkataan Yunani, μάθημα (máthema), yang bermakna
"sains, ilmu, atau pembelajaran"; μαθηματικός (mathematikós)
bermaksud "suka belajar". Istilah ini kini merujuk kepada sejumlah
ilmu yang tertentu -- pengajian deduktif pada kuantiti, struktur, ruang, dan
tukaran.
Sementara
hampir semua kebudayaan menggunakan matematik asas (mengira dan mengukur),
pengembangan matematik baru telah dilaporkan dalam beberapa kebudayaan dan
zaman. Sebelum zaman moden dan peluasan ilmu di merata-rata dunia,
contoh-contoh tulisan pengembangan matematik baru mengancam kegemilangan pada
sebahagian orang tempatan.
Kebanyakan teks matematik kuno yang dapat diperolehi
datang dari Mesir purba di Kerajaan Tengah sekitar 1300-1200 SM (Berlin 6619), Mesopotamia
sekitar 1800 SM (Plimpton 322), dan India
kuno sekitar 800-500 SM (Sulba Sutras). Semua teks tersebut
memberikan perhatian pada kononnya dipanggil Teorem
Pythagoras, yang nampaknya pengembangan matematik terawal dan tersebar
selepas aritmetik dan geometri asas.
Bukti pertama yang benar aktiviti
matematik di China dapat ditemui pada simbol berangka pada tulang keramat, yang
bertarikh kira-kira 1300 SM [1] [2],
sementara Dinasti
Han di China
Kuno menyumbangkan Buku Panduan Pulau Laut dan Sembilan Bab
mengenai Seni Matematik dari abad ke-2
SM sehingga abad ke-2 M. Yunani dan kebudayaan keyunanian Mesir, Mesopotamia
dan bandar Syracuse menambahkan ilmu matematik.
Matematik Jainisme
meyumbang dari abad ke-4 SM sehingga abad ke-2
Masihi, sementara ahli matematik Hindu dari abad ke-5
dan ahli matematik Islam
dari abad
ke-9 membuat penyumbangan banyak pada matematik.
Satu
ciri menarik perhatian mengenai sejarah matematik kuno dan Zaman Pertengahan
adalah pengembangan lanjut matematik mengikut dengan berapa abad stagnasi.
Mulanya di Zaman Pertengahan Itali di abad ke-16,
pengembangan matematik baru, berinteraksi dengan penemuan saintifik baru, telah
dilakukan pada tahap yang sentiasa
bertambahan, dan bersambungan ke hari ini.