Artikal 2 adalah yang diambil dari laman www.ehow.com/how. Dalam artikal ini ia mencadangkan agar menggunakan kaedah manipulative. Dalam
kaedah ini, ia menggunakan benda maujud seperti, biji kacang, lidi, biji saga,
anak patung dan sebagainya. Terdapat juga unsur-unsur pendekatan masteri, di
mana, murid diajar pengurangan nilai 1 terlebih dahulu seperti 10-1, 8-1, 5-1
dan sebagainya.
Apabila mereka telah mahir dengan pengurangan nilai 1, baru lah
diajar pengurangan 2 seperti, 10-2, 8-2, 5-2 dan sebagainya. Melalui kaedah ini
pelajar akan dibiasakan dengan pola-pola nombor untuk mencari jawapan dan ia
juga mendedahkan murid dengan hubungan nombor dalam sesuatu persamaan untuk
menunjukkan fakta bahawa operasi penolakkan adalah pembalikkan operasi
penambahan contohnya 6,3, dan9 adalah persamaan seperti berikut, 6 + 3 =
9, 9 – 3 = 6 dan 9 – 6 =3.
PENGUBAHSUAIAN.
Pada pendapat saya, pengiraan manipulative dengan menggunakan bahan maujud
adalah sesuatu kaedah yang baik. Menurut Mok Soon Sang (2001) Penggunaan ABM
perlu dipelbagaikan dengan kaedah dan teknik mengajar agar pengajaran
dijalankan dengan berkesan, menarik, menjimatkan masa dan tenaga serta
menghasilkan pembelajaran yang lebih menarik dan menyeronokkan . Dikukuhkan
pula dengan pendapat Thomas & Swartout (1963), yang diambil dari http://www.ipbl.edu.my.
“ hanya ABM yang mempunyai komunikatif tinggi yang mampu
membantu pelajar memperoleh pengalaman belajar yang berfaedah bagi
mengembangkan sikap ilmiah dan sikap social, kemantapan emosi dan daya
penghargaan.”
Berbalik pada kaedah pengiraan
manipulatif, tentang penggunaan bahan maujud amatlah saya setuju dalam
membentuk konsep penolakan dalam Matematik. Walaubagaimanapun untuk mengajar
murid tentang hubungan nombor dengan pola atau hukum operasi penambahan adalah
pembalikan operasi penolakan adalah tidak sesuai bagi murid prasekolah dan
tahun 1. Akan tetapi saya bersetuju jika ia digunakan hanya untuk pendedahan
awal pada murid-murid.
Ini kerana bagi murid seawall umur 5 tahun hingga 7
tahun adalah sukar bagi mereka untuk mengecam pola-pola yang dipamirkan yang
boleh dianggap terlalu abstrak. Disokong dengan teori Jean Piaget (1869-1980)
dimana pada tahap praoperasi (4-7 tahun), kanak-kanak belum lagi dapat
membezakan dan memahami dua atau lebih dimensi pada masa yang sama belum dapat
menyusun penerngan yang ada dalam pemikirannya.
Dalam penggunaan bahan maujud perlu ditambah baiki, di mana dalam artikal
menjelaskan guru menggunakan bahan tersebut. Pada pendapat saya, bahan tersebut
perlulah dilakukan sendiri oleh murid-murid bagi memberi pengalaman pada mereka
untuk menyelesaikan operasi tolak.
Sebagai contoh murid-murid diberi biji saga
masing dalam bilangan tertentu mengikut keperluang skop isi pelajaran.
Bagi mengajar penolakan dalam lingkungan 10, murid-murid perlulah diberi
masing-masing 10 biji saga dan mengikut langkah-langkah yang diarahkan oleh
guru.
i.
Guru memberi 10 biji saga kepada setiap murid.
ii.
Guru mempamirkan soalan kepada murid iaitu 5 –
1 =
iii.
Guru meminta murid memasukkan 5 biji saga ke
dalam sesuatu bekas.
iv.
Guru meminta murid mengeluarkan 1 biji saga,
v.
Murid diminta menyatakan bilangan biji saga
yang tinggal di dalam bekas.
vi.
Latihan tersebut diulang dengan 6 – 1 , 7 – 1
, hingga 10 – 1
vii. Apabila pelajar
telah mahir, ditambahkan aras kesukaran operasi tolak iaitu 6 – 2
,6-3, 6 – 4, dan seterusnya.