Artikal pertama adalah hasil dapatan kaji selidik oleh
Norlemi bt Amir Sharifah Norul dan Akmar bt Syed Zamri dari Fakulti Pendidikan,
Universiti Malaya, Malaysia. Artikal ini adalah kajian
tentang tafsiran kanak-kanak terhadap ilustrasipiktorial bagi operasi
penambahan dan penolakan. Tujuan kajian mereka adalah untuk melihat dan
mengkaji tafsiran kanak-kanak terhadap gambar yang digunakan dalam pengajaran
dan pembelajara. Teori yang digunakan dalam
kajian ini adalah teori konstruktivisme yang diketengahkan oleh Von Glasersfeld
(1990). Dalam kajian mereka dua persoalan kajian yang dijadikan asas iaitu;
1. Adakah kanak-kanak prasekolah dapat mentafsir gambar
bersiri dan tunggal yang mewakili operasi tambah dan tolak?
2. Apakah peringkat interpretasi gambar oleh kanak-kanak
berasaskan respon yang diberi?
PENGUBAHSUAIAN
Pada pendapat saya, penggunaan gambar dalam mengajar penolakan dalam Matematik
adalah sesuatu yang sangat berkesan dalam menggambarkan konsep operasi
penolakan. Sama ada gambar tunggal atau gambar bersiri, kedua-duanya mempunyai
kekuatan dalam menterjemahkan konsep penolakaan kepada kanak-kanak. Ini kerana
guru perlu memainkan peranan sebagai pembimbing minda kanak-kanak ke arah
pembinaan konsep penolakan. Seperti dalam kajian tersebut kanak-kanak diminta
bercerita tentang gambar secara bebas tanpa ada sebarang bimbingan kearah
pembentukan konsep matematik. Maksud saya, guru haruslah membimbing murid
dengan soalan-soalan yang kearah pembentukan konsep penolakan. Contohnya;
- Berapakah kek yang dibawa oleh budak lelaki itu?
- Dimanakan budak lelaki itu meletakkan kek?
- Berapakah kek yang tinggal di atas meja?
- Berapa banyakkan kek yang berkurangan?
- Kemanakah kek yang kekurangan itu? ( Murid akan menjawab hilang, terjatuh, atau dimakan oleh budak lelaki itu)
- Berapakah kek yang dimakan oleh budak lelaki itu?
- Apakah jawapan bagi 3-1?
- Apakah jawapan bagi 3-2?
Begitu juga dengan gambar bersiri, sekiranya guru memainkan
peranan dengan membimbing murid dengan soalan-soalan yang menjurus kearah
konsep matematik, adalah tidak menjadi masalah sama ada gambar tunggal atau
gambar bersiri yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik.